Do napisania tego bloga zainspirowała mnie coroczny problem rowerzystów, którzy chcieliby zakosztować rowerowej włóczęgi.
Wybór sakw nie jest prosty gdyż musimy sobie zawsze odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób będziemy podróżować. Możemy podróżować na lekko mając tylko kosmetyczkę i bieliznę na zmianę gdyż nastawieni będziemy na stołowanie się w restauracjach i sypianie w hotelach. Możemy też podróżować z całym surwiwalowym dobytkiem z dala od cywilizacji. Może poniższy przegląd sakw pomoże nam w podjęciu decyzji.
Wybór sakw nie jest prosty gdyż musimy sobie zawsze odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób będziemy podróżować. Możemy podróżować na lekko mając tylko kosmetyczkę i bieliznę na zmianę gdyż nastawieni będziemy na stołowanie się w restauracjach i sypianie w hotelach. Możemy też podróżować z całym surwiwalowym dobytkiem z dala od cywilizacji. Może poniższy przegląd sakw pomoże nam w podjęciu decyzji.
Sakwy materiałowe 3 w 1 tylne
Są
to najpopularniejsze i najtańsze sakwy oferowane na rynku. Dlatego też
te sakwy są najczęściej wybierane wśród początkujących rowerowych
turystów. Ten typ sakw także był moimi pierwszymi sakwami używanymi w
turystyce rowerowej. Dlaczego to są sakwy 3 w 1... Bo sakwy składają się
z dwóch sakw bocznych spiętych suwakiem z sakwą górną. Przeważnie materiał jest byle jakiej jakości. W opisie sakw często występuje nazwa materiału CORDURA co nie jest zawsze zgodne ze stanem faktycznym

Zalety
- niska cena
- niska masa
- duża ilość kieszonek
- szybka naprawa rozdarć
Wady
- brak wodoodporności
- uciążliwy i czasochłonny system montażu
- słabej jakości szwy, które się rozpruwają
- suwaki, które się nieustannie psują
- konieczność stosowania worków foliowych lub pokrowca chroniącego cały sprzęt przed zamoczeniem
- względnie mała pojemność ok 35 l
- podatność na rozprucia
- brak systemu kompresyjnego
KB-205 / KELLY'S
LRC 465 / SPORT ARSENAL
A-N219 / AUTHOR
Sakwy kordurowe 2 w 1 tylne
Są to sakwy wieszane niezależnie na hakach, które nie mają żadnego wzajemnego połączenia ze sobą. Jeżeli są wykonane faktycznie z kordury to ich użytkowanie może być wieloletnie.

Zalety
- niska cena
- niska masa
- duża ilość kieszonek
- względnie wygodny sposób montażu
- zastosowanie klamer zamiast suwaków, które są znacznie mniej awaryjne
- szybka naprawa rozdarć
Wady
- brak wodoodporności
- słabej jakości szwy, które się rozpruwają
- konieczność stosowania worków foliowych lub pokrowca chroniącego cały sprzęt przed zamoczeniem
- względnie mała pojemność ok 35 l
Hook / KELLY'S
Sports Double Bag / BASIL
Back Rear Classic / CROSSO
Bardzo częstym dodatkiem do tych sakw jest wór transportowy lub mała sakwa na wierzch bagażnika

Sakwy wodoodporne tylne
Są
to sakwy wykonane z PCV . W Polsce najbardziej popularne są sakwy
Crosso co nie znaczy, że są to najlepsze sakwy w tym segmencie. O ich
wadach sam się osobiście przekonałem gdyż miałem możliwość z nimi
podróżować.
Zalety
- umiarkowana masa
- umiarkowana cena
- wodoodporność
- wysoka odporność na przetarcia
- duża pojemność
Wady
- umiarkowana cena
- brak wewnętrznych kieszonek
- brak zewnętrznych kieszonek
- słaba jakość spawów
- bardzo skomplikowany i zawodny system montażu
- z uwagi na specyficzny system montażu konieczny jest dedykowany bagażnik lub specjalny adapter
- brak możliwości przenoszenia w inny sposób poza taszczeniem ich w ręku
- naprawa uszkodzonej powłoki jest czasochłonna gdyż najlepszym sposobem jest klejenie na gorąco
Ponieważ wspomniałem o skomplikowanym systemie montażu więc nie chcąc być gołosłownym musiałem go naocznie zaprezentować.
Jednocześnie pragnę zaznaczyć iż prezentacja odbywa się na pusto a zazwyczaj taka sakwa jest wypełniona ponad 15 kg a nawet 20 kg bagażu.
Dry Rear / CROSSO
Expedice/sport Arsenal
Sakwy Ortlieba.
Jest to swego rodzaju najlepszy i najpełniejszy produkt, produkt, który wybierają już zaawansowani turyści rowerowi. Jednocześnie firma Ortlieb posiada największy wybór sakw zarówno pod względem materiału, modelu, kolorystyki jak i przeznaczenia.
Katalog Ortlieb
https://www.ortlieb.com/en/radtasche/
Zalety
- wodoodporność
- bardzo dobra jakość spawów
- wysoka odporność na przetarcia
- duża pojemność
- wewnętrzna kieszeń w niektórych modelach
- kieszeń zewnętrzna w niektórych modelach
- możliwość montażu dodatkowej kieszeni zewnętrznej
- bardzo łatwy i szybki sposób montażu
- bardzo prosty system wymiany uszkodzonych elementów
- możliwość przenoszenia sakw na ramieniu lub na plecach w specjalnym adapterze
- możliwość zamocowania sakw do dowolnego bagażnika zarówno pod względu jak i rozmiaru rurek/prętów
- szybka i mało skomplikowana wymiana uszkodzonych części
Wady
- dość wysoka cena
- dość wysoka masa
- naprawa uszkodzonej powłoki jest czasochłonna gdyż najlepszym sposobem jest klejenie na gorąco
ORTLIEB QL1-System
ORTLIEB QL2-System
ORTLIEB QL3 System
Sakwy frontowe
Są
to sakwy uzupełniające sakwy tylne. Są one identyczne pod względem
konstrukcji co sakwy tylne lecz ich pojemność jest wyraźnie mniejsza.
Montuje się przeważnie na specjalnym bagażniku low-rider.

Sakwa na kierownicę
Jest to sakwa montowana na kierownicy albo bezpośredni za pomocą rzepów albo za pomocą specjalnego mechanizmu, który umożliwia szybki demontaż. Posiada zawsze pasek i najczęściej jest zintegrowana z mapnikiem. Występuje zarówno w wersji kordurowej jak i wodoodpornej.
Porównanie wybranych sakw
http://rowertour.pl/grafika/inne/test_sakw/tabelka%20zbiorcza.html
Przyczepka
Przyczepka jest to albo alternatywny sposób na przewiezienie bagażu albo też dodatkowe miejsce na nasz bagaż.
Możemy wyróżnić dwie przyczepki
- przyczepka typu BOB
- przyczepka typu extrawheel
- duża pojemność
- rozłożenie masy ładunku na 3 punkty co jest istotne w grząski terenie typu piasek, szuter czy śnieg
- możliwość podczepienia do każdego roweru z klasyczną piastą...szosowego, MTB, trekinga, poziomego czy do fulla
Wady
- dodatkowa masa od 4,8 do 7 kg
- konieczność wożenia dodatkowych części serwisowych np. opony i dętki jeśli koło w przyczepce będzie miało inne wymiary niż koło w rowerze
- ograniczenia w przewozach komunikacją zbiorową
- ograniczenia w poruszaniu się w ciężkim terenie
Systemy bagażowe
Kupując wyżej wymienione sakwy możemy złożyć całkiem zgrabnym system bagażowy. W skład niego wchodzą
- sakwy tylne
- sakwy przednie
- sakwa na kierownicę-mapnik
- wór transportowy
http://www.ortlieb.de/p-liste.php?ptyp=radtasche&lang=en
Tu nieskromnie przedstawię mój rower trekingowy w pełnym wyposażeniu w sakwy Ortlieba, model Packery + torbę na kierownicę-mapnik + torbę-nerkę na aparat fotograficzny.
I system bagażowy mojej żony
Wyposażenie roweru w sakwy innej firmy

System bagażowy oparty o produkty firmy Crosso
Pozostałe galerie
Porównywarka Crosso - Ortlieb
Przedstawiam
dwa konkurencyjne produkty sakw wodoodpornych wykonanych z PCV.
Prezentowane sakwy to model na front czyli na bagażnik typu low-rider.
Deklarowana pojemność kompletu to 30 l czyli 15 l na jedną sakwę a jak
się to przedstawia w rzeczywistości to widać na załączonych fotkach. Dla
ułatwienia dodałem przymiar wyskalowany co 10 cm.
Na
pierwszy rzut oka widzimy, że sakwa Ortlieba jest o ponad 10 cm wyższa.
Dostrzegamy też, że Ortlieb ma siatkową zamykaną na suwak kieszeń
siatkową na detale. Crosso emanuje tylko odblaskowym logo.
Na
tym zdjęciu widzimy, że Ortlieb jest około 3 cm szerszy i nieznacznie
grubszy od Crosso. Widzimy także odblaski z tym, że w Crosso to jest
pasek odblaskowy a przy Ortliebie duża trójkątnego kształtu wprasowanka.
Bike packing
Niewątpliwie
trzeba byłoby wspomnieć o tym sposobie pakowania czyli podróżowaniu na
lekko. Jest to sposób pakowania polegający na spakowaniu się tylko do
sakw zamocowanych bezpośrednio do roweru. Zaletą tego rodzaju
podróżowania jest minimalna ilość zabieranych rzeczy w związku z tym
mała masa, która ułatwi nam jazdę w ciężkim, zazwyczaj górskim terenie.
Wadą jest ...minimalna ilość sprzętu, która nam uniemożliwia
podróżowanie z dala od cywilizacji.
Zestaw sakw składa się z torby podsiodłowej
Niestety powyższe sakwy mają bardzo ograniczoną pojemność więc z reguły uzupełnieniem jest 30 l plecak.
Dla osób mających alergie na ciężar na plecach polecam inny sposób zapakowania się na rowerze typu enduro
Owe sakwy to nic innego jak 15 l zasobniki wojskowe. Łączna pojemność takiego zestawu to 60 l + 30 l worek na namiot i materac.
A oto co w tych sakwach się mieści
- sakwa tylna, prawa ... śpiwór puchowy
- sakwa tylna, lewa... bielizna termiczna, skarpetki, bokserki, polar cienki, koszulka
- sakwa przednia, lewa... kosmetyczka, apteczka techniczna
- sakwa przednia, prawa... kuchnia czyli kartusz, palnik, kubek, menażka, nóż, widelec, zmywak, płyn, pojemnik z jedzeniem na 3 dni
- wór na bagażniku ... namiot, mata samopompująca, kijki trekingowe, siekiera
- nerka .... mapy, pieczywo, ręcznik jednorazowy
Tekst i wybrane zdjęcia Robert Ostrowski
To nie są sakwy kordurowe. Cordura to jest mocny materiał a to co wkleiłeś to badziewie. Trzeba rozróżnić te rzeczy.
OdpowiedzUsuńKilka niedociągnięć, trochę dyskusyjnych kwestii i warto byłoby zaktualizować - coby się zdjęcia wyświetlały wszystkie
Dzięki za informacje. Zaaktualizowane.
UsuńCzytam "dla tych, co mają alergię na ciężar" i patrzę na zestaw 90l, i łapię się za głowę :) Po co tyle wozić? Na 2-3 tygodnie wystarczy 40l; zmieści się wszystko, co potrzebne, plus zapas żarcia. Namiot czy śpiwór oczywiście doczepiamy według uznania tył/kierownica, a jak ktoś ma wersję ultralekką, to zmieści się nawet do sakwy :)
OdpowiedzUsuńKolego, to nie było 90 l tylko połowę mniej czyli około 45 l więc dokładnie wpasowuję się w Twoją tezę.
UsuńWszystko zależy od sposobu podróżowania. Można podróżować na lekko z bardzo zasobną kartą kredytową albo na ciężko i być przygotowanym na każde zdarzenie. A w kwestiach długości dni to bagaż na tydzień niczym się nie różni od bagażu na 3 tygodnie.
OdpowiedzUsuńMinimalizm nie zawsze idzie w parze z wygodą.
Można wozić alu-matę albo samopompę. Jest różnica w komforcie spania?
Można wozić latem lekki śpiwór letni i trząść się przy byle wietrze. Można też wozić śpiwór trzysezonowy i zapuszczać się w dowolne góry.
Styl "fat and lite" nie zawsze się sprawdza.