Walizeczka rowerowego turysty czyli to i owo o sakwach.

Do napisania tego bloga zainspirowała mnie coroczny problem rowerzystów, którzy chcieliby zakosztować rowerowej włóczęgi.
Wybór sakw nie jest prosty gdyż musimy sobie zawsze odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób będziemy podróżować. Możemy podróżować na lekko mając tylko kosmetyczkę i bieliznę na zmianę gdyż nastawieni będziemy na stołowanie się w restauracjach i sypianie w hotelach. Możemy też podróżować z całym surwiwalowym dobytkiem z dala od cywilizacji. Może poniższy przegląd sakw pomoże nam w podjęciu decyzji.

Sakwy materiałowe 3 w 1 tylne


Są to najpopularniejsze i najtańsze sakwy oferowane na rynku. Dlatego też te sakwy są najczęściej wybierane wśród początkujących rowerowych turystów. Ten typ sakw także był moimi pierwszymi sakwami używanymi w turystyce rowerowej. Dlaczego to są sakwy 3 w 1... Bo sakwy składają się z dwóch sakw bocznych spiętych suwakiem z sakwą górną. Przeważnie materiał jest byle jakiej jakości. W opisie sakw często występuje nazwa materiału CORDURA co nie jest zawsze zgodne ze stanem faktycznym


Dołączona grafika

Zalety
  • niska cena
  • niska masa
  • duża ilość kieszonek
  • szybka naprawa rozdarć

Wady

  • brak wodoodporności
  • uciążliwy i czasochłonny system montażu
  • słabej jakości szwy, które się rozpruwają
  • suwaki, które się nieustannie psują
  • konieczność stosowania worków foliowych lub pokrowca chroniącego cały sprzęt przed zamoczeniem
  • względnie mała pojemność ok 35 l
  • podatność na rozprucia
  • brak systemu kompresyjnego
Przykładowe produkty
KB-205 / KELLY'S
LRC 465 / SPORT ARSENAL
A-N219 / AUTHOR



Sakwy kordurowe 2 w 1 tylne


Są to sakwy wieszane niezależnie na hakach, które nie mają żadnego wzajemnego połączenia ze sobą. Jeżeli są wykonane faktycznie z kordury to ich użytkowanie może być wieloletnie.

Dołączona grafika

Zalety
  • niska cena
  • niska masa
  • duża ilość kieszonek
  • względnie wygodny sposób montażu
  • zastosowanie klamer zamiast suwaków, które są znacznie mniej awaryjne
  • szybka naprawa rozdarć

Wady

  • brak wodoodporności
  • słabej jakości szwy, które się rozpruwają
  • konieczność stosowania worków foliowych lub pokrowca chroniącego cały sprzęt przed zamoczeniem
  • względnie mała pojemność ok 35 l
Przykładowe produkty
Hook / KELLY'S
Sports Double Bag / BASIL
Back Rear Classic / CROSSO


Bardzo częstym dodatkiem do tych sakw jest wór transportowy lub mała sakwa na wierzch bagażnika


Dołączona grafika


Sakwy wodoodporne tylne


Są to sakwy wykonane z PCV . W Polsce najbardziej popularne są sakwy Crosso co nie znaczy, że są to najlepsze sakwy w tym segmencie. O ich wadach sam się osobiście przekonałem gdyż miałem możliwość z nimi podróżować.




Zalety
  • umiarkowana masa
  • umiarkowana cena
  • wodoodporność
  • wysoka odporność na przetarcia
  • duża pojemność

Wady

  • umiarkowana cena
  • brak wewnętrznych kieszonek
  • brak zewnętrznych kieszonek
  • słaba jakość spawów
  • bardzo skomplikowany i zawodny system montażu
  • z uwagi na specyficzny system montażu konieczny jest dedykowany bagażnik lub specjalny adapter
  • brak możliwości przenoszenia w inny sposób poza taszczeniem ich w ręku
  • naprawa uszkodzonej powłoki jest czasochłonna gdyż najlepszym sposobem jest klejenie na gorąco



Ponieważ wspomniałem o skomplikowanym systemie montażu więc nie chcąc być gołosłownym musiałem go naocznie zaprezentować.



Jednocześnie pragnę zaznaczyć iż prezentacja odbywa się na pusto a zazwyczaj taka sakwa jest wypełniona ponad 15 kg  a nawet 20 kg bagażu.





Przykładowe produkty
Dry Rear / CROSSO
Expedice/sport Arsenal




Sakwy Ortlieba.


Jest to swego rodzaju najlepszy i najpełniejszy produkt, produkt, który wybierają już zaawansowani turyści rowerowi. Jednocześnie firma Ortlieb posiada największy wybór sakw zarówno pod względem materiału, modelu, kolorystyki jak i przeznaczenia.

Katalog  Ortlieb 

https://www.ortlieb.com/en/radtasche/



Zalety
  • wodoodporność
  • bardzo dobra jakość spawów
  • wysoka odporność na przetarcia
  • duża pojemność
  • wewnętrzna kieszeń w niektórych modelach
  • kieszeń zewnętrzna w niektórych modelach
  • możliwość montażu dodatkowej kieszeni zewnętrznej
  • bardzo łatwy i szybki sposób montażu
  • bardzo prosty system wymiany uszkodzonych elementów
  •  możliwość przenoszenia sakw na ramieniu lub na plecach w specjalnym adapterze
  • możliwość zamocowania sakw do dowolnego bagażnika zarówno pod względu jak i rozmiaru rurek/prętów
  • szybka i mało skomplikowana wymiana uszkodzonych części

Wady

  • dość wysoka cena
  • dość wysoka masa
  • naprawa uszkodzonej powłoki jest czasochłonna gdyż najlepszym sposobem jest klejenie na gorąco
W tym miejscu trzeba wspomnieć  iż sakwy Ortlieba mają bardzo innowacyjny sposób montażu sakw, który jest bardzo prosty a tym samym jest bardzo przyjazny w każdej sytuacji zwłaszcza wtedy kiedy musimy szybko zdjąć lub zamontować sakwy. Ortlieb ma 3 systemy montażowe

ORTLIEB QL1-System


 

ORTLIEB QL2-System



 

ORTLIEB QL3 System

 

 

Sakwy frontowe


Są to sakwy uzupełniające sakwy tylne. Są one identyczne pod względem konstrukcji co sakwy tylne lecz ich pojemność jest wyraźnie mniejsza. Montuje się przeważnie na specjalnym bagażniku low-rider.
Dołączona grafika

















 

 

Sakwa na kierownicę


Jest to sakwa montowana na kierownicy albo bezpośredni za pomocą rzepów albo za pomocą specjalnego mechanizmu, który umożliwia szybki demontaż. Posiada zawsze pasek i najczęściej jest zintegrowana z mapnikiem. Występuje zarówno w wersji kordurowej jak i wodoodpornej.



 

Porównanie wybranych sakw


http://rowertour.pl/grafika/inne/test_sakw/tabelka%20zbiorcza.html


Przyczepka


Przyczepka jest to albo alternatywny sposób na przewiezienie bagażu albo też dodatkowe miejsce na nasz bagaż.
Możemy wyróżnić dwie przyczepki
  • przyczepka typu BOB



  • przyczepka typu extrawheel


Zalety
  • duża pojemność
  • rozłożenie masy ładunku na 3 punkty co jest istotne w grząski terenie typu piasek, szuter czy śnieg
  • możliwość podczepienia do każdego roweru z klasyczną piastą...szosowego, MTB, trekinga, poziomego czy do fulla

Wady
  • dodatkowa masa od 4,8 do 7 kg
  • konieczność wożenia dodatkowych części serwisowych np. opony i dętki jeśli koło w przyczepce będzie miało inne wymiary niż koło w rowerze
  • ograniczenia w przewozach komunikacją zbiorową
  • ograniczenia w poruszaniu się w ciężkim terenie

 

Systemy bagażowe


Kupując wyżej wymienione sakwy możemy złożyć całkiem zgrabnym system bagażowy. W skład niego wchodzą
  • sakwy tylne
  • sakwy przednie
  • sakwa na kierownicę-mapnik
  • wór transportowy
Przykładowe produkty...
http://www.ortlieb.de/p-liste.php?ptyp=radtasche&lang=en



Tu nieskromnie przedstawię mój rower trekingowy w pełnym wyposażeniu w sakwy Ortlieba, model Packery + torbę na kierownicę-mapnik + torbę-nerkę na aparat fotograficzny.





I system bagażowy mojej żony





Wyposażenie roweru w sakwy innej firmy

Dołączona grafika

System bagażowy oparty o produkty firmy Crosso





Pozostałe galerie





Porównywarka Crosso - Ortlieb


Przedstawiam dwa konkurencyjne produkty sakw wodoodpornych wykonanych z PCV. Prezentowane sakwy to model na front czyli na bagażnik typu low-rider. Deklarowana pojemność kompletu to 30 l czyli 15 l na jedną sakwę a jak się to przedstawia w rzeczywistości to widać na załączonych fotkach. Dla ułatwienia dodałem przymiar wyskalowany co 10 cm.
Na pierwszy rzut oka widzimy, że sakwa Ortlieba jest o ponad 10 cm wyższa. Dostrzegamy też, że Ortlieb ma siatkową zamykaną na suwak kieszeń siatkową na detale. Crosso emanuje tylko odblaskowym logo.





Na tym zdjęciu widzimy, że Ortlieb jest około 3 cm szerszy i nieznacznie grubszy od Crosso. Widzimy także odblaski z tym, że w Crosso to jest pasek odblaskowy a przy Ortliebie duża trójkątnego kształtu wprasowanka.



Bike packing



Niewątpliwie trzeba byłoby wspomnieć o tym sposobie pakowania czyli podróżowaniu na lekko. Jest to sposób pakowania polegający na spakowaniu się tylko do sakw zamocowanych bezpośrednio do roweru. Zaletą tego rodzaju podróżowania jest minimalna ilość zabieranych rzeczy w związku z tym mała masa, która ułatwi nam jazdę w ciężkim, zazwyczaj górskim terenie. Wadą jest ...minimalna ilość sprzętu, która nam uniemożliwia podróżowanie z dala od cywilizacji.




Zestaw sakw składa się z torby podsiodłowej


oraz wora transportowego umieszczanego pod kierownicą.



Niestety powyższe sakwy mają bardzo ograniczoną pojemność więc z reguły uzupełnieniem jest 30 l plecak.

Dla osób mających alergie na ciężar na plecach polecam inny sposób zapakowania się na rowerze typu enduro




Owe sakwy to nic innego jak 15 l zasobniki wojskowe. Łączna pojemność takiego zestawu to 60 l + 30 l worek na namiot i materac.

A oto co w tych sakwach się mieści
  • sakwa tylna, prawa ... śpiwór puchowy
  • sakwa tylna, lewa... bielizna termiczna, skarpetki, bokserki, polar cienki, koszulka
  • sakwa przednia, lewa... kosmetyczka, apteczka techniczna
  • sakwa przednia, prawa... kuchnia czyli kartusz, palnik, kubek, menażka, nóż, widelec, zmywak, płyn, pojemnik z jedzeniem na 3 dni
  • wór na bagażniku ... namiot, mata samopompująca, kijki trekingowe, siekiera
  • nerka .... mapy, pieczywo, ręcznik jednorazowy
Tekst i wybrane zdjęcia Robert Ostrowski

5 komentarzy:

  1. To nie są sakwy kordurowe. Cordura to jest mocny materiał a to co wkleiłeś to badziewie. Trzeba rozróżnić te rzeczy.

    Kilka niedociągnięć, trochę dyskusyjnych kwestii i warto byłoby zaktualizować - coby się zdjęcia wyświetlały wszystkie

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytam "dla tych, co mają alergię na ciężar" i patrzę na zestaw 90l, i łapię się za głowę :) Po co tyle wozić? Na 2-3 tygodnie wystarczy 40l; zmieści się wszystko, co potrzebne, plus zapas żarcia. Namiot czy śpiwór oczywiście doczepiamy według uznania tył/kierownica, a jak ktoś ma wersję ultralekką, to zmieści się nawet do sakwy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolego, to nie było 90 l tylko połowę mniej czyli około 45 l więc dokładnie wpasowuję się w Twoją tezę.

      Usuń
  3. Wszystko zależy od sposobu podróżowania. Można podróżować na lekko z bardzo zasobną kartą kredytową albo na ciężko i być przygotowanym na każde zdarzenie. A w kwestiach długości dni to bagaż na tydzień niczym się nie różni od bagażu na 3 tygodnie.

    Minimalizm nie zawsze idzie w parze z wygodą.
    Można wozić alu-matę albo samopompę. Jest różnica w komforcie spania?
    Można wozić latem lekki śpiwór letni i trząść się przy byle wietrze. Można też wozić śpiwór trzysezonowy i zapuszczać się w dowolne góry.
    Styl "fat and lite" nie zawsze się sprawdza.

    OdpowiedzUsuń