Opony dla sakwiarza
Opona dla sakwiarza jest prawie tym samym co obuwie dla piechura ale zdecydowanie czymś więcej niż opona samochodowa. Taka opona powinna łączyć szybkość opony szosowej oraz dostępność terenu jaką posiada opona terenowa w rowerach terenowych. Czy takie opony są dostępne na rynku? Tak są i spróbuję w tym artykule kilka z nich zaprezentować.
Na początek musimy sobie uświadomić, że generalnie wybór opony jest uzależniony od roweru jaki posiadamy i terenu w jakim zamierzamy się poruszać. W latach 60tych i 70 tych turystyka rowerowa opierała się głownie na rowerach szosowych bądź rowerach uszosowionych więc wybór opon był oczywisty a teren mocno ograniczony do asfaltów i utwardzonych dróg szutrowych.
Oczywiście rower jest takim środkiem komunikacyjnym, którym jeśli nie możemy już na nim jechać to możemy swobodnie z nim podróżować na piechotę co nam zaprezentował nasz rodak Kazimierz Nowak.
Jednak w obecnych czasach wybór rowerów jest o wiele bardziej bogaty. Mamy rowery typu MTB, rowery krosowe, rowery trekingowe, rowery enduro, szosowe etc. Na każdym z nich możemy odbyć zarówno krótszą jak i dłuższą wyprawę rowerową.
Tyle wstępu. Przejdźmy zatem do opon.
Oto parametry jakimi kieruję się podczas wyboru uniwersalnej opony trekingowej pod sakwy
- względnie niskie opory toczenia zwłaszcza pod dużym obciążeniem
- odporność na przebicia
- uniwersalność w poruszaniu się po różnym terenie
Panaracer Mach SS
Na tej oponie odbyłem między innymi następujące wyprawy
- pierwszą wyprawę nad Morze Bałtyckie ....Sakwiarska inicjacja
- Bieszczady 2001.
Wrażenia
+ Opona miała dość niskie opory toczenia i świetną trakcję zarówno na mokrej asfaltowej nawierzchni jak i suchym luźnym podłożu.
- Ale pod obciążeniem zużywała się bardzo szybko a jej parametry toczne spadały. Nie miała także żadnej odporności na przebicia
Do dnia dzisiejszego tę oponę posiadam i moim zdaniem jest to ciągle jedna z lepszych frontowych opon semislickowych.
INVAR7
Dlatego do tras długodystansowych zakupiłem inną oponę. Była to oponka w rozmiarze 1,5 cala więc bardzo cienka jak na oponę do roweru typu MTB, miała bieżnik uniwersalny miejski ale za to można było ją dobijać do blisko 90 PSI przez co generowała minimalne opory toczenia zwłaszcza pod dużym obciążeniem. Oponka nie posiadała także wkładki antyprzebiciowej.Na tej oponie przejechałem dwie najdłuższe wyprawy
- Dookoła Bałtyku
- oraz Bałkany 2001.
Wbrew pozorom oponka dobrze spisywała się na ukraińskich bezdrożach i w terenie błotnym.
Zakupiłem także wersję 2.0. Oponka miała niemalże identyczne parametry co jej cieńszy odpowiednik ale ze względu na większą objętość znacznie lepiej się prowadziła w miękkim podłożu
Michelin Transworld City
W tym miejscu muszę wspomnieć o tej fajnej oponce. Była produkowana w dwóch rozmiarach 1,5 cala oraz 2,0 cala. O ile oponka w mniejszym rozmiarze była fantastyczna to już grubas nie zachwyca.Wrażenia
+ Oponka miała bardzo małe opory toczenia, a jednocześnie fantastyczną trakcję zarówno na suchej jak mokrej nawierzchni. Również w terenie na ubitych duktach sprawowała się wyśmienicie gdyż nawet jak była napompowana do maksymalnego ciśnienia to w dalszym ciągu świetnie amortyzowała drobne nierówności. Opona była w miarę trwała gdyż jej trwałość oceniam na 30 000 km. Charakteryzowała się dość osobliwym zjawiskiem ... w szczeliny między bardzo charakterystyczny bieżnikiem bardzo łatwo dostawały się drobny żwir lub grubsze ziarenka piasku ale w niczym to nie przeszkadzało. Jeszcze muszę wspomnieć, że oponka posiadała wkładkę antyprzebiciową i przez ponad 8 lat używania tej oponki ani razu nie łatałem dętki.
Z wielką przykrością muszę stwierdzić, że ta opona została wycofana z produkcji ale jeśli gdzieś ktoś ma ją do sprzedania to naprawdę warto kupić.
Hutchinson Globetrotter
W 2003 roku złożyłem rower trekingowy i wznowiłem poszukiwania kolejnych opon trekingowych.Wówczas był niewielki wybór i wszelkie semislicki pod koła 28 cali okazywały się zbyt słabe.
Przez kilka wypraw z powodzeniem użytkowałem tę oponę ...
Jednak na wyprawie do Rumunii 2006 miałem już z nią wiele problemów. Kompletnie nie rozumiałem tego. Czyżby się zestarzała? Trochę wątpliwe gdyż taką samą oponę tylko w rozmiarze 700x28C z powodzeniem użytkuję ją do dnia dzisiejszego w rowerze miejskim.
Schwalbe Maraton XR.
Następna oponą nabytą do trekinga była oponka Schwalbe Maraton XR.Wrażenia
+ Była to rewelacyjna opona! Jednak w wersji 1,5 cala bardzo się zakopywała na polskich szlakach rowerowych. Kupiłem więc identyczną oponę ale w wersji 2,0. To był strzał w dziesiątkę! Teraz mój obładowany rower szedł nawet po bezdrożach niczym traktor. Tak szerokie i masywne opony generowały bardzo niskie opory toczenia i bezproblemową jazdę terenową.
- Jedynie w błocie kapitulowały prawie natychmiast.
Na tej oponie podróżowałem głownie rodzinnie po polskich bezdrożach.
- Roztocze czyli rowerem po bezdrożach. maj 2008 ,
- Rowerem po wyspach, lipiec 2008 ,
- Przeniesieni w czasie czyli rowerem po Suwalszczyźnie, 2009
Owa oponka jest już nieprodukowana. Zastąpił ja nowy produkt
Continental Travel Contact
W 2013 roku wznowiłem poszukiwania kolejnej uniwersalnej opony trekingowej. Całkiem przypadkiem udało mi się kupić oponę Continental Travel ContactWziąłem ją na próbę. Środek opony nie posiada prawie wcale bieżnika przez co gwarantuje niskie opory toczenia gdy tymczasem duże duże klocki boczne powinny zapewniać dobre trzymanie na luźnym podłożu. Dodatkowo pasek anty-przebiciowy!
Założyłem ją pojechałem na wyprawę. Była to wyprawa w Beskid Sądecki.
Wrażenia
+ Opona sprawowała się wyśmienicie! Generowała faktycznie niskie opory toczenia a wysokie klocki boczne kompletnie nie przeszkadzały w jeździe po asfalcie. Gdy przychodziło do jazd terenowych po kamieniach, szutrze czy gruncie opona w najmniejszym stopniu nie uślizgiwała się. Zapewne właśnie owe wysokie boczne klocki zaczynały skutecznie pracować.
Na tej oponie zrobiłem kilka kolejnych wypraw ...
- Łukiem Karpat,
- Podlaski Sprint
- Beskid Sądecki
- Łukiem Karpat, Ukraina 2015
- Jesienna Wycieczka,
- Nadwiślańska Amazonia,
- Doliną Liwca, 2015.
- Wielkanocna Krwawa Pętla
Ta oponka stała się moją ulubioną oponką w rowerze typu full. Stosuję ją na tylnym kole.
Geax Mezcal
Jest to opona, którą użytkuję w rowerze typu full. Bardzo dzielnie współpracuje z Continetalem Travel Contact.Zakładam ją na jako oponę kierunkową czyli na froncie.
Wrażenia
+Opona ma dość niskie opory toczenia na asfalcie i bardzo dobrą przyczepność na wszelkich luźnych nawierzchniach.
- Opona nie posiada wkładki antyprzebiciowej więc może być podatna na przebicia. Na szczęście nie następuje to zbyt często więc śmiało mogę ją polecić na lekkie wprawy a także do użytku codziennego.
Oczywiście to nie jest cały przegląd rowerowych opon.W między czasie kupiłem dziesiątki opon, które nie zachwycały mnie mimo, że albo miały fajny bieżnik, albo były polecane przez serwisy rowerowe lub ich użytkowników. W tym momencie nie chcę tracić czasu na ich prezentowanie. Może z czasem stworzę ich przegląd jako anty reklamę.
Co roku wychodzi jakiś nowy produkt, który jest mniej lub bardziej udany. Z wielką chęcią poznam te nowości albo zapoznam się z długodystansowymi testami innych opon użytkowanych głównie pod sakwami.
A oto jaki znalazłem jeszcze artykuł na ten temat http://travellingtwo.com/resources/tires
na tył Travel Contact a co stosujesz na przednim kole ?
OdpowiedzUsuńW zależności od terenu ale w pełni jestem zadowolony z opony Geax Mezcal. Niski profil bieżnika daje niskie opony w trasie zarówno asfaltowej jak i szutrowej a gęstość bieżnika zapewnia bardzo dobrą trakcję w terenie, na kamieniach, konarach czy żwirze. Stosuję ją także podczas zimowych wyjazdów i jeszcze nie doświadczyłem na niej żadnego uślizgu.
UsuńNa front także można zakładać Continental Travel Contact jeśli eksplorujemy łagodne tereny. Jeśli jednak wjeżdżamy tam gdzie przyczepność musi być gwarantowana czyli na zjazdach po kamienistych ścieżkach leśnych to polecam oponkę GEAX Mezcal, która dzielnie współpracuje z Contactem.
OdpowiedzUsuńhttp://grawitacyjny.pl/uploads/products/20375/74a9c1ae62f389ae3f74bd4fa5e430dbmezcal1jpg1391690349.jpg
Jestem początkującym sakwiarzem i na razie jeżdżę z sakwami tylko na tył. Trasy to głównie niemieckie ścieżki asfaltowe, rzadko szutrowe. Moje obecne opony mają rozmiar 700x42c. Wypady 1-3 dniowe. Te Continentalki trochę drogie. Masz jakąś tańszą alternatywę? Może powinienem kupić szersze opony? Nigdy nie zmieniałem opon i boję się żeby nie wpaść z deszczu pod rynnę. Acha.. rower Cossack 5-letni z oponami o małym bieżniku raczej miejski i póki co jeździ mi się dobrze ale porównania nie mam...
OdpowiedzUsuńJeśli jeżdzi Ci się dobrze to nie ma sensu nic zmieniać. Jeśli jednak chciałbyś poznać inną, lepszą stronę turystyki rowerowej to załóż opony których ciśnienie max jest wyższe niż 65 PSI. Gdy założysz opony o ciśnieniu 90 PSI z delikatnym bieżnikiem to poznasz smak innego toczenia się po asfaltach.
UsuńNa wypady w okolice polecam maxxis wormdrive. Ja używam takich w rozmiarze 42-622 i jestem zadowolony z prowadzenia roweru. Lekkie i przyczepne, ale nie posiadają wkładki antyprzebiciowej.
OdpowiedzUsuńTa opona jest ok do rekreacyjnej jazdy na lekko. Brak wkładki antyprzebiciowej eliminuje ją z użytkowania komunikacyjnego a ciśnienie maksymalne 65 PSI eliminuje ją z sakwiarstwa. Nadawałaby się tylko na przednie koło.
UsuńA ja odradzam Maxxisy Wormdrive - tragiczne w użytkowaniu - łapią kapcia na byle szkiełku czy kamyku żwirowym. Każdy kto je ma, narzeka, ze trzeba ciągle łatać.
Usuńja sam łatałem je dwa razy dziennie (rekord to trzy przebicia w ciągu dnia) podczas zwykłych rekreacyjnych wycieczek międzymiastowych.
ODRADZAM!
Cześć,
OdpowiedzUsuńchciałbym pojechać taką trasę, nie mam w ogóle doświadczenia.
Jakie opony byś polecił?
Może jakaś sakwa będzie, ale raczej plecak.
https://www.google.pl/maps/dir/49.8618502,19.3560564/%C5%9Acie%C5%BCka+w+koronach+drzew,+Bachledova+dolina+702,+059+55+%C5%BDdiar,+S%C5%82owacja/@49.5769649,19.4705863,10z/data=!3m1!4b1!4m16!1m6!3m5!1s0x473e194f273f0aef:0xca916b7da524b042!2s%C5%9Acie%C5%BCka+w+koronach+drzew!8m2!3d49.2855511!4d20.3127156!4m8!1m1!4e1!1m5!1m1!1s0x473e194f273f0aef:0xca916b7da524b042!2m2!1d20.3127156!2d49.2855511
To jest prosta trasa więc każda opona się nada.
UsuńPlecak na długotrwałe jazdy na rowerze to zły wybór. Jeśli masz bagażnik to plecak połóz na bagażnik a jeśli nie masz bagażnika to rzeczy do worów i jeden przytrocz pod siodełko a drugi do kierownicy.
Robert ma rację plecak na plecack drastycznie zmniejsza komfort podróży. Ja po jednej takiej wycieczce powiedziałem już nigdy więcej! Plecy mokre, ramiona obolałe szkoda gadać ten kto raz pojedzie bez plecaka to już będzie go unikał za wszelką cenę. Naprawdę chcesz jechać S7 ?!? Masz dużo asfaltu w trasie więc opony MTB będą mało wygodne.
UsuńWitam,
OdpowiedzUsuńchciałbym zapytać o oponę Continental Travel Contact. Jaki rozmiar stosujesz na tył i przód?
Właśnie stanąłem przed wyborem opony. Oponę tę można jeszcze kupić w rozmiarze 28x1,6 i 28x2,0.
Stawiam pierwsze kroki w sakwiarstwie. Nie wiem który rozmiar wybrać.
Będę wdzięczny za odpowiedź.
Pozdrawiam
Rafał Bertolassi
Rozmiar 2.0 jest uniwersalny bo bardzo lekko toczy się na asfalcie a jednocześnie swobodnie wjedziesz w teren. Mam i na froncie i na tyle oponki w rozmiarze 2.0.
UsuńOpona w romiarze 1,6 to tylko do jazdy po ubitych drogach i czasami na lużnym szutrze może być nieprzyjemnie.
Mogę potwierdzić że Continental Travel Contact to jedne z lepszych opon jakie miałem, a przerabiałem temat z różnymi. Póki co mnie nie zawiodła a mam rower crossowy którym jeżdżę codziennie do pracy (krawężniki, dziury w asfalcie) oraz na dłuższe wyprawy z sakwami.
OdpowiedzUsuńDzięki za wypowiedż.
Usuńnajlepsze z wkładkami anty przebiciowymi Schwalbe
OdpowiedzUsuńCześć,
OdpowiedzUsuńprzemierzam się do zmiany opon - sakwy będą tylko na tyle. W którymś z wcześniejszych komentarzy wspomniałeś o tym, że szerokość opony na tył powinna wynosić co najmniej 2.0. Patrzę na oferty sklepów internetowych i w większości dostępny jest największy rozmiar 1.6 (np. https://www.centrumrowerowe.pl/opona-continental-contact-plus-travel-pd19745/?v_Id=129784). Szerokość 2.0 ma między innymi ta opona https://www.centrumrowerowe.pl/opona-schwalbe-big-apple-plus-pd1718/?v_Id=68542, ale ona raczej jest skierowana na atakowanie krawężników w mieście. Pomożesz? :)
od kilku lat jeżdżę z sakwami na maxxis overdrive exel. asfalty i szutry, raczej suche i ciepłe klimaty, wyspy. Było cały czas ok. całkiem stabilnie, jedna guma. w tym roku wyrżnąłem porządnie na żużlu. ok 20km/h bez sakw. teraz jak jeżdżę po szutrach mam wrażenie, że nie jest stabilnie. Opona wygląda ok. czy jest możliwe, że np. guma sparciała i t jest powód... a może po dzwonie powód siedzi w głowie. zastanawiam się nad zmianą na jakąś z grubszym bieżnikiem po bokach.......
OdpowiedzUsuńJeśli nie znamy się na rodzaju opon i tym jak dopierać je do właściwej nawierzchni, to najlepiej udać się do profesjonalnego salonu rowerowego. Ja dobierałem opony tam, gdzie kupiłem rower. W sklepie rowerowym https://www.bikesalon.pl/ w Warszawie. Wybrali model do sposobu w jaki chciałem korzystać z roweru
OdpowiedzUsuńSklep sklepem a doświadczenie użytkowników bardzo ważne. Zanim pójdę do sklepu czytam opinie by potem być partnerem w dyskusji. A sprzedawcy często(!) są tylko sprzedawcami i ich wiedza nie wybiega ponad to co mówi ulotka producenta. Takie mam doświadczenie ze sprzedawcami. Ja kupuje opony Continental Travel Contact i jak na razie jestem mega zadowolony. Dużo jeżdżę po ścieżkach asfaltowych dlatego gładki środek ułatwia toczenie ale w ogóle nie martwię się kiedy wjeżdżam w szutr albo ostry tłuczeń. Mimo dużych obciążeń nigdy nie było przypadku bym oponę uszkodził czy przebił. Ale jak wspominałem wcześniej ważne jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Te same opony założyłem do roweru żony. I śmigamy.... :-)
OdpowiedzUsuńOpony to jedno, może też przydadzą sie wam i bagażniki rowerowe? Myśleliście o takim zakupie? Na stronie http://www.amos.auto.pl znajdziecie producenta takiego sprzętu.
OdpowiedzUsuńDobre opony samochodowe? Na https://zielonaopona.pl/ znajdziecie wszystkie modele, które Was zainteresują.
OdpowiedzUsuń